Waar kan ik het maken? Hier KUHN ik het maken, dacht Ard Jacobs (36) op het moment dat hij voor een oriënterend gesprek binnenstapte bij KUHN in Geldrop. Als docent zag hij het bedrijfsleven alleen in de praktijk tijdens de stagebezoeken aan zijn studenten. Hij besloot de switch naar het bedrijfsleven te maken. Van KUHN kreeg hij alle ruimte zich te ontwikkelen in een compleet andere rol dan hij was gewend.
In zijn rol van docent op een hogeschool kon Ard alleen proeven van het bedrijfsleven tijdens stagebezoeken aan zijn studenten. Dat proeven smaakte naar meer. Hij hakte de knoop door en startte in februari van dit jaar bij Kuhn als Teamcoach op de assemblageafdeling. In die functie begeleidt hij samen met andere Teamcoaches zo’n honderdtwintig medewerkers, die verspreid werken aan verschillende montagelijnen.
Zelf in de praktijk aan de slag
Ard koos voor een rol in de praktijk, omdat hij een bedrijf wil helpen bij de ontwikkeling, naar doelstellingen wil werken en een voorsprong in de markt wil krijgen. “Mijn invloed als docent was in dat opzicht indirect.” Meer en meer voelde hij zich aangetrokken tot het idee om zijn kennis zelf in de praktijk te brengen.
Met de voeten in de klei
Nu bespreekt hij ’s morgens met collega’s aan de lijn de issues van de dag ervoor en kijken ze samen welke zaken ze kunnen verwachten. Zijn werk verschilt sterk van zijn vorige baan. Ard stond meteen met zijn voeten in de klei. “Inmiddels breng ik zaken steeds meer met elkaar in verband: wat is er vorige week gebeurd, wat speelde gisteren en waar kunnen we de komende week op anticiperen?”
Vertrouwen
Ard waardeert de moeite die KUHN voor hem heeft gedaan, de stap die het bedrijf heeft durven zetten terwijl hij uit een andere branche kwam. “Van mijn leidinggevende kreeg ik alle vertrouwen.” In zijn nieuwe rol beoordeelt Ard nu zelf ook nieuwe medewerkers. Onlangs nog, kwamen zo’n tien medewerkers in dienst na eerst vanuit het uitzendbureau voor KUHN te hebben gewerkt.
Enthousiasme tonen
Zelf is Ard vooral nieuwsgierig naar het enthousiasme dat een kandidaat toont. Volgens hem hoeft een nieuwe medewerker niet direct alles te kunnen. “Wij kunnen een kandidaat veel leren. Voor mij is het belangrijk dat je uitstraalt dat je aan de slag wilt. Bij KUHN krijgt iedereen een kans. In een paar dagen heb je snel door of iemand bij het team past of niet.”
Employer branding
Vanuit de campagne ‘Hier KUHN jij het maken’ zet HR-adviseur Charlotte van der Aalst met haar collega’s bewust in op het vergroten van de naamsbekendheid van het bedrijf dat landbouwmachines produceert. Charlotte zegt daarover: “Dit is een project voor de lange termijn. Zoveel mogelijk mensen uit onze doelgroep leren ons bedrijf met deze campagne in de brede zin kennen. Op het moment dat ze dat ze actief zoeken naar een baan, moeten we meteen op het netvlies staan.”
Doorgroeien in het bedrijf
Nieuwe medewerkers worden volop gestimuleerd door te groeien. Zo is een medewerker ooit begonnen als monteur en als technisch ondersteuner doorgegroeid naar de rol van assemblage coördinator. Ook in de breedte kunnen mensen verder groeien bij KUHN. Charlotte noemt het voorbeeld van de tekenaar constructeur op de afdeling R&D, die nu als werkvoorbereider actief is in de productietechniek.
Is een overstap zoals die van Ard ook iets voor jou? Alle actuele vacatures en stageplaatsen van KUHN staan hier.
Auteur: Carline Klijn – van Best