Adamas Groep: ‘Technische opleidingen moeten beter aansluiten op de arbeidsmarkt’

Samen met opdrachtgevers bouwen aan een gezondere, duurzamere en circulaire gebouwde omgeving; dat is de missie van Adamas Groep. Het team van Adamas Groep bestaat uit een vijftiental gepassioneerde experts, die geloven dat het anders kan én moet in de bouw. En dat er nog veel winst te behalen is met meer samenwerking tussen technische opleidingen en het bedrijfsleven. Aan het woord zijn Commissioning Manager Chris van Veldhuizen en Adviseur Duurzaamheid Wouter Vernooij.

Adamas Groep ondersteunt vastgoedeigenaren, projectontwikkelaars en aannemers met het verduurzamen van gebouwen. Dat doen de experts met heldere adviezen, scherpe analyses en effectieve ondersteuning. Bijvoorbeeld bij het behalen van verschillende gebouwcertificeringen, zoals BREEAM, LEED en de WELL Building Standard. Van Veldhuizen: ‘Opdrachtgevers vragen onze hulp bij het behalen van doelstellingen die opgelegd worden in wet- en regelgeving, zoals op het gebied van energieprestatie. Maar je ziet ook steeds meer bedrijven die zich willen profileren als duurzame organisatie. En heel duidelijk de voordelen zien van de verduurzamingsslag.’

Bijzondere mix

Vernooij werkt zelf nog niet zo lang bij Adamas Groep. Waarom koos hij ervoor om zich bij het adviesbureau aan te sluiten? ‘Om van dit vak te kunnen genieten, moet je kennis hebben van de techniek en bouw. Maar je moet ook affiniteit hebben met duurzaamheid, en de wens hebben om de wereld een stukje beter te maken. Die combinatie vind je heel duidelijk bij ons bureau.’ Van Veldhuizen vult aan: ‘In nieuwe collega’s zoeken we een bijzondere mix van iemand die enerzijds tegen de druk kan van de projectleiderswereld, en aan de andere kant onderzoekend genoeg is om zichzelf te ontwikkelen en zaken proactief op te pakken.’

Talent aantrekken

Het vinden van nieuwe collega’s, dat valt in de huidige arbeidsmarkt niet mee. Daarom doen ze er bij Adamas Groep alles aan om (jong) talent naar de organisatie te trekken. Van Veldhuizen: ‘We bieden stageplekken en afstudeerplekken aan studenten. En die maken we dan ook écht inhoudelijk interessant. Daarnaast kunnen studenten bij ons aan de slag in projecten – een “lerend werken” traject – en bieden we collega’s de kans om een opleiding te volgen in een “werkend leren” traject. Hiermee willen we jongeren met de juiste instelling en de juiste drive een kans bieden om bij ons te proeven aan het werkveld.’

Samenwerking opzoeken

Om studenten zo goed mogelijk klaar te stomen voor het werkveld, is er volgens Van Veldhuizen en Vernooij nog wel werk aan de winkel om technische opleidingen beter aan te laten sluiten op de praktijk. ‘Onderwerpen als installatie- en klimaattechniek komen bijna niet terug in algemene technische opleidingen als werktuigbouwkunde. Starters leren dit echt pas in de praktijk.’ Het bedrijfsleven kan een mooie rol spelen om voor betere aansluiting te zorgen. Van Veldhuizen: ‘We zijn bijvoorbeeld in gesprek met de engineeringsafdeling van de Hogeschool Arnhem om te bekijken of wij hier iets in kunnen betekenen. Wat het oplevert gaan we zien, maar wij zetten de deur in ieder geval open.’

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten