Bij DB Schenker was men al enige tijd bezig met de voorbereidingen en een jaar geleden was het dan zover: Brexit. Het Verenigd Koninkrijk trad uit de Europese Unie, met alle gevolgen voor de transportwereld van dien. Ook de invoer van het EU Mobility Package heeft een grote impact. John de Wit, Branch Director Landtransport Tilburg, vertelt hoe DB Schenker omgaat met deze veranderingen, waarbij een betrouwbare service aan klanten altijd voorop staat.
Een nieuwe werkwijze voor het VK
‘Het implementeren van een douaneproces verliep niet zonder slag of stoot. DB Schenker was in Nederland op tijd klaar voor de start. Echter, wij liepen er tegenaan dat in het VK niet alles op orde was wat betreft de wetgeving en de bijbehorende consequenties. Douanedocumentatie en processen moesten nog worden opgestart. Dat bracht zowel bij klanten, bij vervoerders alsook bij de wetgever de nodige problemen.’ Het gevolg was dat het VK meermaals besloot wetgeving aan te passen of uit te stellen. Dit was voor verladers en vervoerders erg onduidelijk. John legt uit dat er, onder andere vanwege het inklaren, vertragingen op zendingen ontstonden. Sinds 1 januari van dit jaar zijn de procedures duidelijker. Hoewel er vanuit het VK nog aanpassingen medio dit jaar te verwachten zijn, is er nu een betrouwbare doorlooptijd. ‘Om niet afhankelijk te zijn van een derde partij en om onnodige vertragingen te voorkomen, adviseren we om bij DB Schenker in te klaren.’
Een tekort aan wagens en chauffeurs in de huidige economische groei is ook een reden geweest voor vertragingen. Normaal gesproken werkt DB Schenker samen met andere transporteurs, maar deze partijen werden selectiever in het aannemen van ritten naar het VK. Het werd steeds duurder om een vrachtwagen naar het VK te krijgen. Om klanten een goede service te bieden is DB Schenker meer in eigen beheer gaan doen in de transporten naar en van het VK.
Ondanks de uitdagende omstandigheden heeft DB Schenker steeds stappen vooruitgezet. In eerste instantie besloot de logistieke dienstverlener zich op de huidige klanten te focussen om hen een optimale service te verlenen. Inmiddels zijn de douaneprocessen ook aan de zijde van het VK efficiënt ingericht. DB Schenker is er klaar voor om nieuwe klanten een goede doorlooptijd naar en van het VK te bieden.
Aangescherpte wet- en regelgeving
De invoer van het Mobility Package in Europa is een andere ingrijpende verandering voor DB Schenker. Het doel van deze aangescherpte Europese wet- en regelgeving is om betere sociale omstandigheden te creëren voor chauffeurs en om een evenwichtige concurrentie te bereiken.
Transporteurs uit Oost-Europa worden veelvuldig ingezet in West-Europa. Chauffeurs zijn vaak weken van huis. De nieuwe regelgeving verplicht chauffeurs en wagens één keer in de acht weken terug te keren naar het land van oorsprong. Aangezien de handel in West-Europa ligt, betekent dit in de praktijk dat er lege wagens worden teruggestuurd.
Om ervoor te zorgen dat deze regels worden nageleefd, zijn chauffeurs sinds februari 2022 verplicht een landcode op de tachograaf te registreren. John legt uit dat deze handmatige handeling resulteert in vertraging aan de grens en aan de poort. Dit alles gaat kostenverhogend werken. De precieze impact wordt momenteel door DB Schenker berekend en klanten worden hierin meegenomen.
‘Uiteraard draagt DB Schenker op alle vlakken zorg voor al onze chauffeurs. Om dit volgens nieuwe wetgeving in te richten, hebben wij de nodige maatregelen getroffen zodat we de kwaliteit van onze service kunnen blijven waarborgen.’
Auteur: Tamara van den Berge