5 tips om je werkdag zo productief mogelijk te maken

We werken inmiddels alweer een jaar thuis. Grote kans dat jij je thuiswerkplek moet delen met je partner, kids of huisgenoten. Van je werkdag een productieve werkdag maken, kan dan een behoorlijke uitdaging zijn. Daarom geven wij je vijf tips die jouw werkdag zo productief mogelijk maken.

Tip 1: maak een korte to-do-lijst

Een to-do-lijst waar geen eind aan lijkt te komen, kan overweldigend en ontmoedigend zijn. Zo’n to-do-lijst is bovendien niet realistisch. Maak daarom je to-do-lijst kort en concreet en beperk je to-do’s bijvoorbeeld tot vijf taken. Zo heb je een helder beeld van wat je vandaag in elk geval wilt doen en is de kans groot dat je je taken aan het einde van je werkdag hebt afgerond. Dat voelt goed!

Tip 2: neem regelmatig pauze

Uren aan een stuk door werken, is funest voor je concentratie, je productiviteit en je creativiteit. Neem daarom regelmatig even vijf minuten pauze, ga weg van je thuiswerkplek en strek je benen. Om jezelf eraan te herinneren dat je even pauze moet nemen, kun je timers zetten. Een bekende techniek die je hierbij kunt toepassen, is de pomodoro-techniek. Elke 25 minuten gaat je timer af, je neemt 5 minuten pauze en daarna zet je weer de timer op 25 minuten.

Tip 3: ga naar buiten!

Nu de temperaturen langzaam stijgen, is het heerlijk om tussendoor even naar buiten te gaan voor een korte wandeling. Ga bijvoorbeeld tijdens of na je lunch even een blokje om. Smeer je wel even in met zonnebrand en draag een zonnebril om je ogen te beschermen tegen de zon. Tijd voor een nieuwe zonnebril? Een zonnebril bestellen kan gemakkelijk online. Meestal heb je je nieuwe zonnebril de volgende dag al in huis. Nóg een reden om lekker naar buiten te gaan!

Tip 4: focus je op één taak

Multitasken: het was ooit populair, maar inmiddels weten we dat het allesbehalve productief is. Onze hersenen zijn hier namelijk helemaal niet voor gemaakt. Focus je daarom op één taak en streef ernaar die eerst helemaal af te ronden, voordat je aan een andere taak begint. Check ondertussen ook niet je mailbox of je telefoon. Zo blijf je gefocust op die ene taak.

Tip 5: zorg voor een opgeruimde werkplek

Het is cliché, maar waar: een opgeruimde werkplek, is een opgeruimd hoofd. Zorg er daarom voor dat je werkplek opgeruimd is en dat je niet continu wordt afgeleid door spullen die je op dat moment helemaal niet nodig hebt. Berg aan het einde van je werkdag je spullen op, zodat je je werkdag écht kunt afsluiten. Zie het als het inpakken van je spullen zoals je dat op kantoor ook doet voordat je naar huis gaat. Doe dit in elk geval als je geen aparte werkplek hebt, maar aan bijvoorbeeld de keukentafel werkt.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten