5 tips om een beter bedrijfsnetwerk op te bouwen

Wil je een beter netwerk opbouwen als ondernemer? Dat is zeker een goed uitgangspunt. Hier komen immers weer uiteenlopende kansen uit voort. Toch kan het lastig zijn om het netwerk op te bouwen – vanwege tijdgebrek bijvoorbeeld. Of je weet niet hoe je moet beginnen. Ontdek in dit artikel praktische tips en tricks.

Ga erop uit

Om een relevant netwerk op te bouwen, is het allereerst natuurlijk van belang dat je erop uit gaat. Maak tijd vrij om andere ondernemers en relevante personen te ontmoeten – al is je agenda nog zo druk. Bezoek bijvoorbeeld zakelijke evenementen: deze worden in veelvoud georganiseerd. Met een zakelijke lease auto rijd je op comfortabele wijze naar dergelijke evenementen toe. Dit maakt het al aantrekkelijker om vaker evenementen te bezoeken. Ga op zoek naar een geschikte auto om naar netwerkevenementen en andere afspraken te rijden. Bij DutchLease is er een ruim aanbod: kies de auto en leasevorm die bij je bedrijf past. Neem vervolgens deel aan brancheconferenties, seminars en netwerkbijeenkomsten. Dit biedt de mogelijkheid om persoonlijk te netwerken. Stap dus ook vooral op anderen af en start het gesprek. Vertel over je bedrijf en luister naar de ander. Het is een ideale manier om waardevolle connecties te leggen. Dat niet alleen, je blijft via dergelijke evenementen ook goed op de hoogte van trends en ontwikkelingen. Dat is mooi meegenomen!

Online netwerken

Uiteraard is online netwerken steeds gebruikelijker geworden. Dit kun je eenvoudig doen via sociale media, zoals LinkedIn of X. Hier presenteer je jezelf en je bedrijf. Deel waardevolle inhoud: wat wil je anderen vertellen over je bedrijf? Van grote veranderingen tot kleine mijlpalen: je kunt er veel op kwijt. Reageer ook absoluut op berichten van anderen, om een wisselwerking te creëren. Op die manier bouw je relevante online relaties op. Daarnaast zijn er verschillende online evenementen en seminars om aan deel te nemen. Ga op zoek naar evenementen die voor jou relevant zijn en meld je aan. Dit kun je dus gewoon vanuit kantoor of huis doen, wat het extra toegankelijk maakt. Combineer op die manier het bezoeken van online en offline netwerken voor een uitgebreide aanpak. Versterk online relaties door ze persoonlijk te ontmoeten bij offline evenementen of afspraken: ook dit is een goede manier om zakelijke relaties verder op te bouwen.

Wees proactief

Wat uiteraard helpt, is om proactief te zijn tijdens netwerkmomenten. Wacht niet totdat anderen op jou afkomen, maar stap juist zelf op anderen af. Neem het initiatief! Durf vragen te stellen en durf te vertellen. Stel jezelf en je bedrijf voor: hier kun je een standaard minipresentatie voor verzinnen. Ga ook op zoek naar mogelijkheden om anderen te helpen. Wees daarbij bereid om waarde toe te voegen aan anderen. Dit kan variëren van het delen van nuttige informatie tot het aanbieden van hulp bij hun zakelijke uitdagingen. Of richt

bijvoorbeeld eens zelf een netwerkborrel of ander evenement op, om nieuwe relaties op te doen!

Via-via

Hoewel we het hierboven met name hebben over het opdoen van nieuwe contacten, kun je juist ook je bestaande netwerk inzetten. Ga via-via op zoek naar nieuwe relevante relaties. Vraag op social media bijvoorbeeld of iemand in je netwerk iemand kent die jij zoekt, om een vacature in te vullen of om een andere reden. Hier kunnen zomaar veel reacties op komen. Maar een ander moet maar net weten dat jij deze hulp nodig hebt! Laat dit vooral horen.

Doel van netwerken

Tot slot: stel ook vooral vast wat je wilt bereiken met het netwerken. Je gaat er immers tijd aan besteden. Wat wil je ermee behalen? Of het nu gaat om het aantrekken van nieuwe klanten, het vinden van partners of het verkrijgen van branche-inzichten: heldere doelen helpen je gericht te netwerken. Zo kun je dus ook beter een gesprek aanknopen, omdat je weet wat je eruit kunt of wilt halen. Je gesprekspartner kan ook een dergelijk doel hebben, waarin jullie elkaar kunnen ondersteunen. Dat is uiteraard een goede win-winsituatie!

Een bedrijfsnetwerk kan je een heleboel opleveren. Maar je moet er ook zelf tijd en moeite in investeren. De bovenstaande tips helpen je op weg.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten