3 tips om je bedrijf verder te laten groeien

Het is een moeilijke tijd geweest voor de meeste bedrijven. Eerst de corona crisis en nu ook nog eens de torenhoge inflatie. Tel hier ook nog eens bij op dat er misschien economisch slechte tijden aan zitten te komen en je ervaart wellicht angst voor de toekomst. Want hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf ondanks deze onzekere tijden toch blijft groeien? Ook stilstand wil je liever niet meemaken. Dat kun je je niet veroorloven. Niet als de concurrentie om je heen wél groeit. Stilstand is nou eenmaal achteruitgang.

Maar hoe ga je te werk? Hoe zorg je ervoor dat je als ondernemer kunt doen wat nodig is om je bedrijf te laten groeien? Waar moet je aan denken? We zetten drie tips op een rij.

1.      Zorg voor betere bereikbaarheid

Goede bereikbaarheid en het onderhouden van klantrelaties is van essentieel voor een gezond bedrijf. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Hierbij moet er aan veel dingen worden gedacht. Denk bijvoorbeeld aan het actief zijn op meerdere kanalen (multichannel) en ook het vinden van de juiste techniek achter die kanalen.

Denk je bijvoorbeeld aan telefonische bereikbaarheid? Dan moet ook de juiste telefoonprovider gekozen worden. Simpel gezegd heb je dan keuze uit een mno of mvno. Maar wat is het verschil?

MNO staat voor Mobile Network Operator. Dit is dus een bedrijf met een eigen netwerk, producten en diensten. MVNO staat voor Mobile Virtual Network Operator. Zij bieden hun diensten grotendeels digitaal aan. Zij hebben geen eigen licentie om een netwerk te starten of te onderhouden. Ze liften mee met het netwerk van de ‘grotere’ operators. Goede voorbeelden van deze grote namen zijn Vodafone en T-Mobile in Nederland. Het verschil ligt hem dus in de wijze waarop ze hun producten en diensten aanbieden. Daarnaast is er ook verschil te zien in de prijzen. MVNO’s zijn over het algemeen goedkoper omdat ze geen fysieke winkels of bedrijfspanden hebben.

Welke provider je ook kiest, belangrijk is dat de bereikbaarheid op orde is. Doe daarom goed research en maak de juiste keuze. Nodig om je bedrijf te verbeteren en uiteindelijk (weer) groei door te maken.

2.      Blijf jezelf ontwikkelen

Ooit begon je het bedrijf met een idee. Deze bleek al snel succesvol te zijn. Hoe succesvol deze ooit ook was, het is niet de bedoeling dat er nooit meer iets zal veranderen. Er is geen enkel groot oud bedrijf wat nooit veranderingen heeft doorgemaakt. Zij die stil bleven staan, zijn uiteindelijk ook failliet gegaan. Daarom is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen.

Op dit moment is de meeste winst te behalen binnen de digitale wereld. Ontdek bijvoorbeeld meer over een iot platform. Internet of Things is het helemaal vandaag de dag. Verdiep je in online marketing. Ontdek hoe het internet jou kan helpen om verder te groeien.

3.      Doe iets met klachten

Er is geen enkel bedrijf waar nooit klachten binnenkomen. Dat bestaat niet. Er is altijd wel enige ontevredenheid. Bijvoorbeeld over een medewerker, een product of een dienst die verkeerd is uitgevoerd. Belangrijk is om dit niet zomaar naast je neer te leggen en er echt werk van te maken. Deze klachten zijn er niet voor niets. Beschouw ze niet als een aanval, maar gebruik ze om het bedrijf te verbeteren. Dat verbetert de reputatie en zorgt voor meer groei. 

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten