‘2023 wordt wéér een bijzonder jaar’

Op de drempel van het oude en nieuwe jaar kijken ondernemers graag terug, maar nog veel liever vóóruit. Koert van de Kerkhof van Kopak uit Tilburg komt daarbij tot een opmerkelijke conclusie. “2022 is een bijzonder jaar geweest”, stelt hij als eerste, om daar snel aan toe te voegen: “Maar 2023 wordt wéér een bijzonder jaar.” Hij voorziet dat Direct Mail, één van de kernactiviteiten van Kopak, het zwaar krijgt. “Maar ik zie het glas altijd halfvol.”

Natuurlijk merkte Kopak het afgelopen jaar het nodige van de onzekerheid in de markt. “Na twee jaar corona wilden we lekker het gas erop”, stelt Koert van de Kerkhof. “Maar dat is er niet van gekomen. We merkten op het gebied van Direct Mail al snel dat klanten een stuk terughoudender werden. Door de stijgende energieprijzen, de dalende koopkracht en de inflatie is het vertrouwen van de consument minder geworden. Dat zie je. Bedrijven hebben minder te besteden en trappen dus even op de rem.” Hij verwacht niet dat die ontwikkeling zómaar weer voorbij zal zijn. “Ik heb natuurlijk geen kristallen bol om in te kijken, maar zie dat klanten nog wel even pas op de plaats blijven maken. Dat komt onder meer doordat de grondstofprijzen stijgen. Wij kunnen onze kosten dan wel stabiel houden: er is simpelweg minder te besteden.”

Transparant

Kopak koopt drukwerk in voor klanten en blijft transparant over met welke kosten dat gepaard gaat. “Met name in onze handling verhogen wij niet of nauwelijks, maar toch zie je door het jaar heen klanten afhaken”, signaleert van de Kerkhof. Als ondernemer die actief is aan de marketingkant beseft hij terdege dat online en offline marketing elkaar versterken. “Email-marketing wordt toch vaak als spam gezien. Offline wordt op die manier steeds meer onderscheidend. Oplages van periodieke uitgaven staan onder druk, maar wij merken dat veel mensen toch liever een papieren blad lezen, dan op hun telefoon.” Kopak blijft dan ook breed inzetten op Direct Mail, ziet waar mogelijkheden liggen. “Wij hebben bijvoorbeeld flink geïnvesteerd in whitepaper: zeg maar een vorm tussen laserprinten en drukken in. Dat is een nieuwe dienst, waarmee we offsetkwaliteit bieden tegen lagere kosten. Daar zetten we vól op in.”

Mogelijkheden

Van de Kerkhof is afgelopen jaar mede-eigenaar geworden van zijn grootste klant, Local Loyalty Group, een grote speler op het gebied van spaaracties en aanverwante zaken. Daar ziet hij voor de nabije toekomst nog mogelijkheden genoeg in, ook voor Kopak. “Kijk, een brief in een envelop versturen kan iedereen. Wat wij doen is onderscheidend. Ik verwacht dan ook dat klanten meer voor kwaliteit dan voor kwantiteit gaan kiezen. Wél Direct Mail dus, maar met een lagere frequentie. Daar is écht nog wel markt voor. Wij zitten óók in grootformaat printing en signing. Daar worden marges wel makkelijker gehaald, dus dat gaan we zeker uitbouwen. En we gaan onze hoogvolume inktjetprinter ook inzetten voor sportkaartjes. Zo blijven we volledig onderscheidend op de markt.” Zoals van een creatief bedrijf als Kopak nou eenmaal verwacht mag worden.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten